Hukum Menggunakan Piring dan Mangkuk yang terbuat dari tulang hewn

> Assalamualaikum,
> 
> Untuk makluman tuan, saya ada membeli beberapa koleki pinggan mangkuk 
> yang di perbuat darpada 'BONE OF CHINA'dan juga 'FINE CHINA BONE'.
> Daripada penyiasatan yang  saya buat, pinggang mangkuk yang saya beli
> itu di perbuat daripada tanah liat dicampur dicampur dengan tulang 
> lembu muda yang telah diproses menggunakan teknoloji moden sehingga
> hilang sifat asli tulang tersebut. Dalam hal ini saya ingin bertanya 
> dari segi hukum islam samaadaa pinggang mangkuk tersebut boleh 
> ataupun haram menggunakannya kerana ianya diperbuat daripada tulang
> lembu muda yang tidak diketahui samaada disemblih cara islam ataupun
> tidak. Saya amat berbesar hati sekiranya pihak tuan dapat memberikan 
> jawapan seberapa segera dan saya ucapkan berbanyak terima kasih. 
> Wasallam.


Jawaban:

Ass wr wb
Jawaban singkat saya, hukumnya mubah. Asal dari tulang lembu muda itu adalah
halal; ia bukan dari tulang binatang yg diharamkan Allah. Mengenai tidak
disembelih dg nama Allah, kan anda tidak memakan tulang tersebut, jadi tidak
mengapa.....

Ketentuan sembelih-menyembelih itu berlaku dalam soal memakannya, kalau tidak 
ya tidak mengapa. Kira-kira sama dg jacket yang terbuat dari kulit sapi. 
Hukumnya mubah.

0 komentar:

Posting Komentar

 free web counter Counter Powered by  RedCounter

About this blog

Semoga media ini bisa menambah timbangan amalku di akhirat kelak, Amiin Ya Rabbal 'alamiin. kirimkan kritik dan saran ke alamat penjagaquran@gmail.com

Buletin Jum'at

Fatwa Rasulullah

Doa dan Dzikir Rasululah SAW

Biografi Tokoh

1 day 1 ayat

Arsip Blog

Download


ShoutMix chat widget
The Republic of Indonesian Blogger | Garuda di Dadaku